Persbericht - Elektrische auto productie in Hullavington

Persbericht - Dyson EV Hullavington

Amsterdam, 22 oktober 2018

Dyson bevestigt plannen voor de productie van EV.

De elektrische auto van Dyson wordt in 2021 gelanceerd en ligt op schema voor de productie. Een 400-sterk team ontwikkelt het elektrisch voertuig op de Dyson Campus op Hullavington vliegveld in Engeland. Een speciaal gebouwde productiefabriek in Singapore zal voor de productie in 2020 worden opgeleverd.

Vandaag kondigt het Dyson-bestuur aan de eerste geavanceerde autofabriek in Singapore te bouwen. De op maat gemaakte twee verdiepingen tellende productiefaciliteit zal in 2020 af zijn.
Het project toont het internationale karakter van de Dyson. Eerder dit jaar kondigde Dyson aan dat het bezig was £200 miljoen te investeren in nieuwe gebouwen en testfaciliteiten op zijn campus op Hullavington vliegveld in Engeland. Het zet zijn £2,5 miljard investering in nieuwe technologie wereldwijd voort.

Jim Rowan, Dyson CEO kondigt aan medewerkers aan: Het steeds groter wordende auto-team van Dyson maakt grote vorderingen met de hypermoderne hangars op Hullavington vliegveld in Engeland. Met een investering van £200 miljoen, wordt er snel over gegaan naar productie en assemblage.

De keuze voor de productielocatie is een complexe beslissing geweest, gebaseerd op de bestaande productieketens, toegang tot markten - en de beschikbare expertise om onze ambities waar te maken. We zijn blij aan te kunnen kondigen dat het Dyson-bestuur heeft besloten dat onze eerste autofabriek in Singapore wordt gevestigd. In december wordt er met de bouw begonnen zodat de fabriek in 2020 af kan zijn.

Singapore was een duidelijk favoriet als productielocatie van onze elektrische auto. Niet alleen door onze bestaande footprint in Singapore en de expertise van het team, maar ook door de toegang tot snelgroeiende markten, evenals een uitgebreide productieketen en hoog opgeleide arbeidskrachten. Singapore heeft een relatief hoge kostenbasis, maar ook geweldige technologische focus en expertise. De perfecte combinatie voor het maken van een elektrische auto.

De geschiedenis van Dyson begon in Singapore al 11 jaar geleden. Met een klein technisch team werd onze supersnelle digitale, elektrische motor er ontwikkeld. Sindsdien is Dyson aanzienlijk gegroeid. Inmiddels zijn er nu 1.100 mensen in dienst en zijn er meer dan vijftig miljoen high-speed Dyson Digital Motors in Singapore gemaakt.

De R&D-teams in zowel het technologiecentrum van Singapore als het advanced manufacturing center hebben kennis van wereldklasse ontwikkeld en vertegenwoordigen Dyson op zijn best. De verwachting is om onze team in Singapore te verdubbelen.

Het is een snel evoluerend, spannend en cruciaal project voor Dyson; bedankt voor alle hulp in onze ambities waar te maken.

Jim ..

EINDE

Noot aan de redactie

Dyson UK

Het totale aantal werknemers is in Groot-Brittannië in de afgelopen vijf jaar 2,5 keer zo groot geworden en telt nu 4.800 medewerkers. Het voormalige vliegveld van het ministerie van Defensie in Hullavington heeft alleen al een team van 400 medewerkers en vertegenwoordigt een uitbreiding van £ 200 miljoen.

De Campus in Hullavington ligt dicht bij de campus van Dyson in Malmesbury, waar Dyson meer dan 4.000 Dyson-medewerkers werkzaam heeft. In het Dyson Institute of Engineering & Technology investeert Dyson £ 31 miljoen in hoger onderwijs om het tekort aan ingenieurs in het VK te helpen overwinnen. De vierjarige opleiding, zonder collegegeld, heeft een focus in de eerste twee jaren op de grondbeginselen van engineering. In de jaren drie en vier heeft besteed het aandacht aan elektronica en werktuigbouwkunde. Hiernaast krijgen de studenten een betaalde baan als onderdeel van het onderzoeks- en ontwikkelingsteam van Dyson. Hierbij werken de studenten aan echte producten, met vooraanstaande ingenieurs en wetenschappers

Dyson Singapore

Dyson telt momenteel 1.100 mensen werkzaam in Singapore. Het nieuwe Singapore Technology Center op Science Park One en het Advanced Manufacturing Center in West Park, produceren 21 miljoen motoren per jaar op zelfstandige productielijnen. Dyson heeft de meest bekwame ingenieurs en wetenschappers in Singapore in dienst, die de nieuwste Dyson-technologieën en technologie voor robotica en software ontwikkelen.

De nieuw te bouwen productiefabriek bouwt voort op de bestaande geavanceerde motor- en batterijexpertise van Dyson in Singapore en de expertise van het land op het gebied van onderzoek en ontwikkeling, geavanceerde productielijnen, automatisering en toegang tot productieketens. De locatie is gekozen vanwege:

• Nabijheid en toegang tot snelgroeiende markten
  • Gemakkelijke toegang tot een supply chain van geavanceerde materialen en componenten
  • Beschikbaarheid van hoogopgeleide ingenieurs en wetenschappers
  • Geavanceerde productiecapaciteit

Dyson

• In september 2017 onthult Dyson aan een elektrisch auto te werken
  • Dyson zet een investeringsprogramma in van £ 2,5 miljard voort en tel wereldwijd 4.450 ingenieurs en wetenschappers.
  • Dyson blijft investeren in de verschillende concurrerende batterijprogramma's, en verhoogd het aantal ingenieurs en wetenschappers dat werkt aan de solid state-technologie van Dyson. In de afgelopen twaalf maanden is dit aantal alleen al verdubbeld. In de afgelopen drie jaar zijn batterijinvesteringen meer dan verdubbeld, als antwoord op de hedendaagse energieopslagtechnologieën en als oplossing voor toekomstige Dyson-producten.
  • Dyson's omzet in 2017 steeg 40% ten opzichte van het voorgaande jaar tot £ 3,5 miljard. De winst (EBITDA) steeg met 27% tot £ 801 miljoen. 73% van de groei van Dyson kwam uit Azië, terwijl het vasteland van Europa groeide met 21% en het Amerikaanse continent met 19%.
  • Dyson heeft meer dan 100 miljoen producten gefabriceerd en heeft een een productievolume met een recordaantal van 80.000 machines per dag bereikt. Het bedrijf heeft een wereldwijde productieketen en assembleert momenteel producten in Singapore, Maleisië en de Filippijnen.

Singapore

• Voor de vierde keer achtereenvolgens heeft de Economist Intelligence Unit Singapore benoemd tot de werelds duurste stad (bron).
  • De Human Development Index (HDI) van de VN, die meet hoe geavanceerd landen zijn - gebaseerd op indicatoren voor levensverwachting, onderwijs en inkomen per hoofd van de bevolking, rangschikt Singapore als het vijfde meest ontwikkelde land ter wereld (bron). Singapore heeft ook 's werelds derde hoogste BBP per hoofd van de bevolking, volgens het IMF, vóór Zwitserland, Brunei en Hong Kong (bron).
  • Transparency International rangschikt het als het zesde minst corrupte land ter wereld (bron).
  • De werkloosheid in Singapore ligt rond de 2,2%, wat lager is dan Zwitserland (3%), Duitsland (3,8%), het VK (4,4%) en de EU (9%) (bron).
  • Singapore is slechts een van een handvol landen met een AAA-rating van Moody's, S & P en Fitch voor hun staatsobligaties. Het heeft bilaterale handelsovereenkomsten met China, India, de VS en de Europese Unie.

Dyson-NTU Studio

Op 27 augustus opent Dyson officieel de Dyson-NTU Studio aan het College of Engineering van de Nanyang Technological University (NTU). De Dyson-NTU Studio is de eerste on-campus engineeringstudio van Dyson in Azië. Een cursusmodule geeft de nog niet afgestudeerden NTU-studenten technische toegang tot geavanceerde prototypingapparatuur om hen te helpen hun ideeën om te zetten in bruikbare oplossingen. Studenten ontvangen mentorschap van Dyson-ingenieurs voor hun uitvindingen en projecten; en gebruiken de ruimte voor industrie en STEM-workshops en talentonwikkeling.

Contactpersoon voor de pers

Jorien Ruijter