Je thuiskantoor schoonmaken
Sinds het begin van de Covid-19-pandemie is thuiswerken - ten minste een deel van de tijd - voor mensen over de hele wereld het nieuwe normaal geworden. Het is belangrijk om een eigen plek te hebben om creatief te zijn, verbinding met collega’s te maken en productiever te werken, maar met het schoonhouden van je geïmproviseerde kantoor heb je er wel een extra taak bij.
Of je nu werkt in een gemeenschappelijke ruimte van je woning of een kamer voor jezelf hebt, aan je thuiskantoor hoor je evenveel tijd en aandacht te besteden als aan je slaapkamer of woonkamer, en bij je gebruikelijke schoonmaakroutine hoort een grondige schoonmaakbeurt van je kantoor. Met onze checklist kun je je werkruimte schoon en opgeruimd houden, met behulp van verschillende stofzuigeraccessoires en opruimmethoden om de zaak op orde te houden.
Je thuiskantoor ordenen en ontdoen van onnodige spullen
Een geordend kantoor kan je geest verhelderen, waardoor je gerichter kunt werken en minder wordt afgeleid. Zelfs al ben je van nature ordelijk, dan nog kun je binnen de kortste keren met een hele stapel spullen zitten. Het thuiskantoor kan onwillekeurig een verzamelplaats worden van ongelezen post, schoolbenodigdheden, ontvangstbewijzen en ander papierwerk.
Als je je spullen niet te veel laat opstapelen en de tijd neemt om je bezittingen een blijvende plek te geven, zet je de eerste stap in de richting van een werkomgeving die vrij is van rommel en waar je bij grondige schoonmaakbeurten overal gemakkelijk bij kunt. Hieronder volgen enkele tips om je thuiskantoor of bureau op orde te houden:
-
-
1. Zorg voor minder rommel. Het is niet nodig om alles buiten zicht te houden, maar begin met je af te vragen wat je wel en niet nodig hebt om je werk te doen. Wees selectief met wat je op je bureau hebt. Verdeel de spullen die je hebt in een stapel met dingen voor je archief en een stapel met dingen die weg kunnen.
2. Wees innovatief met opbergoplossingen. Boeken- en archiefkasten zijn een praktische oplossing voor ieder thuiskantoor, maar nemen ruimte in beslag. Als je die ruimte niet hebt, breng dan planken boven je bureau aan of investeer in een bureau met ruime lades – weer om zo min mogelijk stapels met rommel te krijgen.
3. Berg documenten op in chronologische volgorde. Documenten opbergen werkt ruimtebesparend, en documenten archiveren op volgorde van letters of cijfers werkt tijdbesparend. Dingen zijn veel makkelijker terug te vinden als ze niet alleen op een nette maar ook op een logische manier zijn geordend. Als je geen archiefkast hebt, kom je een heel eind met een labelprinter.
4. Houd je snoeren op orde. Laat snoeren niet in een wirwar op de vloer liggen. Gebruik een kabelhouder om opladers, stekkerdozen en voedingskabels van de grond te houden en laat deze vanaf je wandcontactdoos evenwijdig lopen zonder dat ze in de war raken. Zo struikel je niet over losse snoeren en is de vloer een stuk makkelijker te stofzuigen.
5. Maak het bureau persoonlijk. Je houdt je bureau op orde, maar dan kun je het nog wel persoonlijk inrichten. Met foto’s, bij elkaar passend schrijfmateriaal, planten, een prikbord of een bureaukalender kun je je werkomgeving op jezelf afstemmen.
Je thuiskantoor schoonmaken – checklist van Dyson
Door dagelijks op te ruimen en eens per week even te reinigen met een stofzuiger en de juiste accessoires kun je je werkplek schoon houden.
1. Maak de prullenbak leeg. Maak aan het eind van elke dag de prullenbak leeg, of er nu voedselresten in zitten of plakbriefjes. Met name organisch afval kan onaangenaam gaan ruiken en kan insecten aantrekken.
2. Breng keukengerei terug naar de keuken. Mensen die graag koffie of thee drinken kennen het wel: een stapel mokken aan het eind van een lange werkdag. Houd je bureau opgeruimder en gezonder (en ruimer) door gebruikt vaatwerk niet te laten opstapelen maar in de loop van de dag terug naar de keuken te brengen. Neem aan het eind van de werkdag je bureau af met schoonmaakspray om voedsel- en vloeistofvlekken te verwijderen.
3. Verwijder haar van je stoel. Gebruik je snoerloze stofzuiger als kruimeldief en beweeg deze langzaam over de bekleding van je kantoorstoel om haren, kruimels en ander klein vuil op te zuigen. Gebruik een voor het doel bestemd accessoire als de Dyson schroefvormige klitvrije borstel en zet de stofzuiger in de hoogste stand. Neem de plastic en metalen delen van de stoel af met een schone, droge doek.
4. Desinfecteer de computerhardware. Als je eet aan je bureau, komen er kruimels tussen de toetsen van je toetsenbord terecht. Met een hulpmiddel als de zachte afstofborstel op een snoerloze stofzuiger kun je dit vuil verwijderen. Breng vervolgens wat desinfectiespray aan op een warme microvezeldoek en neem daarmee je toetsenbord, muis en beeldscherm af. Maak deze eerst los van de computer.
-
-
5. Vang stof van oppervlakken. Net als computerhardware zijn lampen, zonweringen en wanddecoraties kwetsbare oppervlakken om te reinigen. Voor dergelijke oppervlakken is een stofzuigeropzetstuk met zachte nylon borstelharen, zoals een zachte afstofborstel, ideaal om bij het reinigen voorzichtig stof te vangen. Gebruik je stofzuiger als kruimeldief en haal deze langs de bovenkant van elke zonwering, de bovenkant van lampen en rondom de lijsten van wanddecoraties. Voor minder kwetsbare oppervlakken, zoals opbergplanken, boekenkasten en archiefkasten, doe je hetzelfde, maar dan met een combinatie-accessoire, een brede mondstuk-borstelcombinatie waarmee je tegelijk stof afneemt en stofzuigt.
6. Stofzuig de vloer. Stofzuig als laatste fase in je schoonmaakroutine de vloer. Door dit als laatste te doen kun je stof of vuil vangen dat van de hogere oppervlakken op de vloer gevallen is. Gebruik voor stof en haar een krachtige stofzuiger met een voor het doel bestemde vloerzuigmond, zoals een Dyson draadloze stofzuiger met een torque vloerzuigmond. Als je in je huis zowel tapijt als harde vloer hebt, dan past de High Torque vloerzuigmond op intelligente wijze de zuigkracht aan het type vloer aan. Begin bij het stofzuigen van de vloer van je thuiskantoor bij de randen van de kamer en werk vandaar naar het midden. Reik onder je bureau om verborgen, verzameld stof te vangen. Verzet voor de beste resultaten onder het stofzuigen je kantoormeubilair, zodat je geen plek overslaat. Zet ten slotte, wanneer de meubels een eind van de muur staan, de kierenzuiger op de buis zodat je nauwkeurig langs de plinten en tussen nauwe openingen kunt schoonmaken.
Gerelateerde artikelen
-
In een ideale wereld zouden we meer tijd besteden aan het voorkomen dat stof en vuil zich ophopen in de belangrijkste ruimtes in ons huis. Maar, zo blijkt uit het eerste wereldwijde stofonderzoek van Dyson, maakt een op de drie mensen alleen schoon bij het opmerken van zichtbaar stof op de vloer.
-
Iedere ouder herkent het gevoel dat je na een lange dag bezig zijn met de kinderen bekruipt: na alle pret komt nu het onvermijdelijke moment dat je moet schoonmaken.
Discover Dyson
Het laatste nieuws van Dyson
Perscontact
Nederland
- Stuur een e-mail naar pers@dyson.com
Sociale media
- Facebook: facebook.com/dyson
- Instagram: @dyson, @dyson_nl